Spil kom i mål

Kom i mål

Start spillet her

Valget af uddannelse kan virke stort og uoverskueligt. Mange kursister oplever at blive overvældet af mulighederne eller frygter ligefrem at vælge forkert.

 

Kom i mål’ er et spil/dialogværktøj, som tilbyder unge og voksne under uddannelse en legende og eksperimenterende tilgang til spørgsmålet om uddannelsesvalg. Det giver mulighed for på en tryg måde at afprøve forskellige ’uddannelsesrejser’ og jobmuligheder, og sætter samtidig fokus på at uddannelse og job handler om andet og mere end formelle krav og færdigheder.

 

Spillets/dialogværktøjets primære formål er at invitere til løbende refleksion om egne ønsker, styrker og muligheder.

Samtidig skal det fremme spillernes handlingskompetence og medvirke til at sikre fastholdelse.

 

Som spiller vælger man først,  hvor på rejsen man starter – man kan for eksempel starte fra AVU, HF, EUD eller EUX.

 

På den måde kan man spille et spil, der ligger tæt på ens egen virkelighed.

 

Herfra vælger man en Avatar som har forskellige kompetencer og mål – altså ting man er god til, og ting man drømmer om. Man kan vælge en Avatar som ligger tæt på en selv, men netop fordi man ikke spiller sig selv, men en der ligner, så bliver spilsituationen mere tryg og giver plads til eksperimenter og leg med muligheder.

 

Herefter vælger man en linje/hovedområde på HF, EUD eller EUX man tror bedst matcher ens Avatars kompetencer og drømme.

 

Når man er kommet ind på uddannelsen, får man også mulighed for at vælge ting der ikke direkte har med det fag-faglige at gøre. Måske kan man prioritere et spændende fritidsjob, eller have en buddy-ordning. Både uddannelse og udenoms-aktiviteterne kan ændre ens kompetencer og give point, men de kræver alle sammen energi.

 

Efter endt uddannelse skal man vælge job.

 

Undervejs får man point for at gøre ting man er god til, for at lære nye færdigheder og for at nå sine drømme.