Workshops til VR konference

Beskrivelse af workshops

 

Workshop 1: Rødovre Kommune – eksempler fra udvikling af VR-platform

Ved Jesper Drachmann, Konsulent for teknologi og innovation.
På workshoppen gennemgås erfaringer samt praksiseksempler fra udviklingen af VR-platform til brugerdrevet VR-indhold i samarbejde med Rødovre bibliotek og VUC Storstrøm. Fra folkeskoleområdet vises erfaringer og eksempler på nyt læringsmiljø til VR i en klassesammenhænge, og hvordan VR bruges til indskolingen, mellemtrin, udskoling og på specialområdet.

Workshop 2: Virtual Reality, gaming og fysioterapi smelter sammen på Professionshøjskolen Absalon.

Virtual Reality åbner mange spændende døre til en verden af både forskning og uddannelse. På biblioteket på Professionshøjskolen Absalon kan studerende og undervisere nu få lov til at opleve noget af det nyeste inden for VR, når det handler om genoptræning af patienter. Biblioteket har indgået et samarbejde med Jesper Aggergaard der er uddannet fysioterapeut og udvikler af rehabiliteringsredskabet: GonioVR. Kom og hør om erfaringer og prøv GonioVR.

Det bliver informationsspecialist Carina Petersson, Jesper Aggergaard og Sanel Teljigovic, der er lektor i fysioterapi som fortæller om mulighederne i VR inden for fysioterapiområdet og uddannelsessektoren. Visionen med programmet og generelt VR på Absalon er, at det skal bruges i uddannelsesregi.

Workshop 3: VEATIVE – “Why consider VR for education?” (workshop er på engelsk)

Ved Barry Murphy, Manager Americas.
Veative Labs is a global educational contents company specializing in content for Virtual Reality. They have produced over 500 curriculum-aligned STEM modules in multiple languages for Grades 6 through 12 (ages 12 to 18) in Biology, Chemistry, Math and Physics. They have also created 18 cross-curricular virtual tours, and 104 language learning modules, teaching English using voice recognition, even while offline.

Attend this workshop if you find the following interesting:

  • Why should I be considering VR for education?
    • What are the capabilities inherent in VR that can make a difference in education.  
  • What should I be looking for in a VR system for education and why? 
    • What features should the content have?
    • What features should hardware have?
  • Learn more about the Veative Labs system of VR for Education.  

Workshop 4: Khora  – ”VR som middel mod social angst”

Region Hovedstaden og Khora samarbejder om en VR-løsning, der skal være med til at reducere social angst. Ph.d. studerende følger projektet og bidrager til en forskningsbaseret viden og læring. Udover at forklare om projektet, vil workshoppen se på, hvilke ekstra elementer VR bidrager med, og mulighederne for vidensomsætning til en bedre brug af VR i undervisningen.

Workshop 5: Dataproces Innovation– ”Byggesten til VR i undervisningen”

Ved Jan Ståhlberg, direktør hos Dataproces Innovation.
Der etableres et produktionsrum, hvor deltagerne bliver præsenteret for værktøjskassen af hardware, elementer og hvilke muligheder og udfordringer det bringer i forbindelse med udvikling og brug af VR i undervisningen. Deltagerne bliver sat på en kort rejse med at finde løsninger ud fra egne behov og idéer.

Workshop 6: SOPU København og Nordsjælland – ”Psykiatrien ind på livet”

Ved Maj Britt Weidinger, projektleder i Videncenter for Velfærd (Øst).

Videncenter for velfærdsteknologi (Øst) bruger VR i undervisningen på SOPU-uddannelserne.  Anvendelsen er målrettet psykiatriområdet. Undervisningsmaterialet bygger på en beboers rundtur af et bosted samt scenarier fra psykiatriske patienter med forskellige diagnoser. Workshoppen vil se nærmere på materialerne og modtagelsen fra undervisere og elever. Der beskrives derudover næste fase af VR-materialer i undervisningen, som giver mulighed for interaktion i læringen.

Workshop 7: Learnmark Horsens –” Nu skal der svejses!”

Med det virtuelle system kan du lære at svejse med pistol, hjelm, emne, PC og skærm som faktiske elementer, hvorimod lysbue, svejsesøm og støj er virtuelle faktorer.
Træng dybere ind i den virtuelle verden. Med de nye Fronius 3D svejsebriller behøver du ikke flytte blikket fra emnet til skærmen og omvendt. Du ser det virtuelle emne, som du ville se det i en almindelig svejsekabine. Ændrer du synsvinkel, ændrer den virtuelle fremstilling sig derefter, tilmed i realtid.

God til nybegyndere

Den er rigtig god til nybegyndere der skal have koordinationstræning af bevægelser og vinkler 1:1. Samtidig kan programmet justeres i sværhedsgrad, så man hele tiden bygger oven på sin viden.

Simulatoren kan både bruges til MIG/MIG-svejsning, TIG og elektrodesvejsning. Når man har gennemført en svejsning, kan den genspilles på skærmen, så eleverne kan se, hvor i processen det er gået galt.

Softwaren registrerer selv, hvor mange fejl man har, og eleverne kan derfor konkurrere mod hinanden i svejsning online.