Fit for Femern

De ansatte hos 3F Midt- og Vestlolland har taget kampen op med engelske fagudtryk forud for Femernbælt-byggeriet.

Hvad hedder en bygningsstruktør på engelsk – og en lærling? Og hvordan forklarer man lige 25 polske landarbejdere om dansk arbejdsret? De ansatte hos 3F Midt- og Vestlolland har taget udfordringen med engelske fagudtryk til sig. I løbet af efteråret har brugt nogle timer onsdag eftermiddag i selskab med en underviser fra VUC Storstrøm. Og det er meget relevant, mener de.

”I øjeblikket har vi omkring 60-70 udenlandske medlemmer, der er organiseret hos os. Men allerede nu mærker vi en voksende interesse i forbindelse med Femern-byggeriet. Og der er ingen tvivl om, at vi kommer til at stå overfor nogle udfordringer, når der kommer så mange udefra og skal arbejde på projektet. Det er vedtaget, at arbejdssproget skal være engelsk, så det, vi gør nu, er at forberede os så godt som muligt”, forklarer Bjarne Rasmussen, der er faglig sekretær på Bygge & Anlæg, 3F Midtlolland.

Hans kollega Edit Staal er også en af de 15 medarbejdere, der siden september har brugt nogle timer om onsdagen på skolebænken hos 3F. Hun behersker et udmærket skoleengelsk, men er som sine kolleger udfordret på de faglige udtryk. Derfor er undervisningen også specielt tilrettelagt, så der uge for uge bliver bygget flere relevante gloser på den omfattende liste, de ansatte har at støtte sig til.

”Vi arbejder meget bredt med blandt andet rollespil, video og i små grupper, så vi får mest muligt ud af vores tid. Og det er da lidt hårdt, selvom vi ikke som sådan har lektier for. Til gengæld kan jeg mærke, jeg har rykket mig, og det vil helt klart være oplagt med et kursus mere, så vi får det genopfrisket”, forklarer hun. 

Kurset er skræddersyet til 3F Midt- og Vestlolland og retter sig derfor mod de særlige behov, de faglige afdelinger står overfor. Derfor har det også været naturligt, at deltagerne har fået stor indflydelse på indholdet, forklarer underviser Sidsel Vadsholt Jønck fra VUC Storstrøm Maribo.

”Forud for kurset besøgte jeg afdelingerne til en snak om forventninger. Jeg fik også en masse blanketter, overførselspapirer og dagpengekort med retur, så vi havde noget relevant at arbejde med”, forklarer hun.

Gennem hele kursusforløbet har kursisterne samtidig kunnet evaluere på undervisningen, så det faglige indhold har kunnet målrettes løbende.