Sig hvad du mener – men tænk før du taler

Vordingborg Kommunes Vej-, Park- og Havneservice fik hjælp til bedre arbejdsmiljø.

Løse rygter, lidt sladder i krogene og 3. håndsoplysninger, der fik en drejning undervejs… I bund og grund begreber, der florer på de fleste arbejdspladser. Men hos Vej-, Park- og Havneservice i Vordingborg Kommune valgte man at tage problemerne i opløbet og sendte samtlige 66 medarbejdere fra Vej-, Park- og Havneservice på kursus i konflikthåndtering og psykisk arbejdsmiljø.
”Der var måske ikke voldsomme problemer, men det kom alligevel op flere gange i vores apv, som vi afholder hvert tredje år. Derfor valgte vi at lave et samarbejde med VUC Storstrøm om nogle kurser”, forklarer Helene Vinther Seidler, der er chef for Vej-, Park- og Havneservice i Vordingborg.

De 66 medarbejdere i Vej-, Park- og Havneservice arbejder decentralt og enten enkeltvis eller i små teams. De samles sjældent, og derfor kom man aldrig i det daglige til bunds i de smågniderier, der fandt sted både internt mellem medarbejderne og som en næsten traditionel beklagelse over ledelsen. Men kurserne blev en øjenåbner, der satte dagligdagen og samarbejdet i et nyt lys, fortæller Kit Johansen fra Parkteamet.

”Alle faggrupper blev blandet, så vi fik snakket rigtig godt sammen og fandt blandt andet ud af, at de andre faggrupper sad med de samme udfordringer som os. Og det blev faktisk ret klart, hvad det er, der nogle gange går galt. Fx opstår der ofte konflikter på grund af oplysninger, der kommer på 3. hånd, så ingen rigtig ved, hvad det egentlig handlede om fra starten. Mange gange handler konflikter også om, at man ikke får sagt tingene. Folk går og brænder inde med noget i stedet for at sige det lige ud”, siger hun.

Brok over ledelsen
Per Stig Sørensen, arbejder også i Parkteamet og er til daglig holdleder. I den rolle har han ofte måttet lægge øre til beklagelser over kolleger, men især ledelsen, der ofte stod for skud.

”Det er jo sådan en situation, hvor man er nødt til at slå lidt koldt vand i blodet. Medarbejderne er ofte utilfredse opefter, og det var blevet en generel holdning, at alt var ledelsens skyld. Men vi fik øjnene op for, at man måske også skal kigge lidt indad og ikke løbe med halv vind. For det er jo det, der ofte sker”, forklarer han.

Og den med selverkendelsen kan Kit Johansen nikke genkendende til.

”Det kursus var en øjenåbner på flere måder. Vi lærte, at i en gruppe er der typisk nogle som tager lederskabet – jeg kan godt selv være en af dem, der er hurtig til at dele opgaver ud til andre. Og det er jo ikke altid populært, så det vil jeg da klart tænke mere over”, siger hun.

Kurset foregik hen over foråret 2015, og Helene Vinther Seidler har fået mange positive tilbagemeldinger fra medarbejderne, der allerede nu ytrer ønske om et opfølgningskursus.

”Det var et kursus, der var skræddersyet til os, og det blev rettet til undervejs. Det var vigtigt, at det blev vores produkt, og ikke bare et færdigt koncept. Og det virker som om, folk har fået meget ud af det, og nu er mere indstillet på dialog generelt”, siger hun.