Vi har fået nemmere ­ved at passe jobbet

Et skræddersyet ordblindekursus lærte social- og sundhedshjælpere at bruge digitale værkstøjer.

Et skræddersyet ordblindekursus lærte social- og sundhedshjælpere at bruge digitale værkstøjer.

Mobiltelefonerne er flittigt i brug, når der er ordblinde- undervisning for en gruppe af social- og sundhedshjælpere fra Lolland Kommune. Ikke fordi kursisterne sidder og tjekker Facebook og sms’er, men fordi iPhonen er det vigtigste arbejdsredskab i såvel deres job som på kurset på VUC Storstrøm i Nakskov.

Kursisterne er alle ordblinde og er i gang med et kursusforløb tilrettelagt af VUC Storstrøm for at blive bedre til at læse og skrive på grund af de skærpede krav om dokumentation og registrering – vel at mærke digitalt ved hjælp af deres iPhone som arbejdsredskab.

”Jeg blev jo SOSU for at undgå skrivearbejdet, men nu kan jeg ikke gå og skjule mig mere,” siger Lone Hansen.

Derfor tog teamlederen på Lolland Kommune initiativ til, at der for alvor skulle gøres noget ved Lone og de øvrige kollegers ordblindhed. Et skræddersyet kursusforløb blev sat sammen med VUC Storstrøm, og kurset begyndte i august 2017.

Sammen med kollegerne Vibeke Thomsen og Casper Blume har Lone Hansen deltaget i det special tilrettelagte kursus for ordblinde. Kurset er desuden et pionerkursus, fordi det er første gang, at det udelukkende har handlet om at bruge mobiltelefonen i undervisningen.

Det er Hugo Villemann, der har været frontkæmper på den digitale ordblindeundervisning. Han er underviser på VUC Storstrøm på bl.a. FVU og OBU med stor erfaring i undervisning udelukkede baseret på digitale værktøjer.

”Der findes utroligt mange digitale værktøjer og undervisningsmidler, der gør det nemmere for ordblinde og læsesvage at blive bedre til at læse og skrive. Vi finder hele tiden nye måder at bruge dem på, og vi kan se, at den digitale måde vi gør det på, gør det så meget nemmere for kursisterne at relatere undervisningen til deres arbejdssitutiation,” siger Hugo Villemann.

I klasselokalet i Nakskov er bøger, tavle, kuglepen og papir afløst af iPad, iPhone, apps, digitale tekster og opgaver samt en storskærm på væggen. Alle redskaber og undervisningsmidler er digitale, og det gør det nemmere for ordblinde og læsesvage at følge undervisningen. Det tætteste, vi kommer på noget analogt og gammeldags, er kaffen og den obligatoriske kage.

Kurset for Lolland Kommune er med tre deltagere. Tre timer hver uge, og det har virkelig flyttet Lone, Vibeke og Casper. De er blevet bedre til at skrive, stave og læse. Alt sammen ved hjælp af en række digitale værktøjer de kan bruge på deres telefon eller tablet.

Samt ikke mindst ved hjælp af en meget engageret underviser i Hugo Villemannn. Undervisningen strækker sig ofte ud over de normerede timer. ”Vi spiller Wordfeud med hinanden om aftenen, og lige pludselig var der en aften, hvor jeg blev banket med ord fra Lone" siger Hugo Villemann.

”De digitale værktøjer vi har fået, gør det nemmere for os at passe vores arbejde. Jeg tør mere og er blevet bedre til både at læse og skrive,” siger Casper Blume.