Lærerne på hf boostede Julies selvtillid

– nu vil hun selv læse til lærer

Det er med fremtidstro og et nyfundet mål, at Julie Mou Bagger drager videre fra 2-årig hf.

 

”Gennem mit hf-forløb har jeg fundet ud af, at jeg er god til at lære fra mig, så jeg vil rigtig gerne være folkeskolelærer. Jeg har haft lærere i samfundsfag, historie og dansk, som bare har boostet mig fuldstændig,” siger en begejstret Julie (20), som til sommer tager sin hf-eksamen på VUC Storstrøm.

 

Knæskade og afbrudte studier
I dag er livet mere lyst, end det var nogle få år tilbage. Julie var begyndt i gymnasiet og levede et aktivt liv med fitness fire gange om ugen. Så rammes hun af en knæskade, der sender hende på operationsbordet.


Studierne skiftes ud mod genoptræning, og da Julie kommer ovenpå igen, er det tilbage til start.

”På VUC Storstrøms hjemmeside fandt jeg nogle superfede studielinjer. Jeg har jo altid været glad for de samfundsmæssige fag, og derfor var det især samfundsfagpakken, der trak. Og så var det idræt. Jeg er kæmpe idrætsfan. Men dette fag har jeg desværre været nødt til at springe fra, da jeg blev opereret en gang mere. Det var jeg rigtig ærgerlig over,” siger Julie, som trods skuffelser og frustrationer, ikke har ladet sig slå ud.

 

Den faglige opbakning fra lærere, men også et fasttømret og godt studiemiljø, har her betydet rigtig meget for hende.

 

Altid en løsning på problemet
”Fra skolens side har man indstillingen, at der studiemæssigt altid er en løsning på problemet, uanset hvad. Hvis man går til lærerne, fordi noget ikke fungerer - så bliver der taget hånd om det og bragt videre til studievejledningen. Det gælder både det faglige, men også, hvis der er noget på hjemmefronten der påvirker studierne,” siger hun, og tilføjer:

”Lærerne er engagerede og vil os det bedste. Vi er ikke bare endnu et års elever, men de tager sig faktisk tid til at lære os at kende. Og de sætter tid af til, at vi kan lære hinanden at kende indbyrdes i klassen. Det skaber et stærkere bånd mellem os kursister og har gjort, at jeg har følt mig tryg ved at deltage aktivt i timerne. Jeg har det bare godt, når jeg er på skolen.”