Ordblindeundervisning har givet mod på at læse videre

”Jeg har altid følt mig begrænset af min ordblindhed. Det føler jeg ikke længere.”

Allan Schmidts svar falder prompte, da han bliver spurgt om, hvad ordblindeundervisningen på VUC Storstrøm har betydet for ham.

 

 

 

Allan er ordblind og læser HF-enkeltfag. Det er en kombination, han føler sig godt tilpas med. En gang mente han, at det var uopnåeligt, men nu er en boglig videreuddannelse blevet det naturlige skridt videre. Og når snakken falder på studier og fremtidsplaner, er det ikke længere bekymrende tanker om læse- og stavevanskelighederne, der tager styringen. Nu er Allans interesser kommet i forsædet.

 

Målet er at blive matematiklærer, og til sommer har Allan taget en fuld HF, som han skal bruge til at søge optagelse på læreruddannelsen.

 

Bedre læseforståelse

Ordblindheden er i højere grad blevet en biting, som Allan nemt kommer omkring ved hjælp af læsestrategier og IT-redskaber.

 

”Ordblindeundervisningen har betydet, at jeg har kunnet lære mere og komme mere i dybden i mine fag, og jeg har en bedre forståelse af, hvordan ord hænger sammen. Før har jeg haft svært ved at have fokus på, hvad det er, jeg egentlig har læst. Der har jeg lært en rutine, der gør det lettere for mig,” fortæller han.

 

Støtteprogram giver god hjælp

Allan har god hjælp af et støtteprogram, som han er blevet præsenteret for på VUC Storstrøm. Det har han fået installeret på både mobiltelefon og computer.

 

Programmet giver ham mulighed for at få tekster læst højt. Det er også nyttigt i opgaveskrivningen, da det gør det lettere at finde ud af, om der er fejl, der skal rettes. Når han skriver, er programmet også behjælpeligt med ordforslag.